Usein Kysytyt Kysymykset

USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET

PRO-Keskus ei pysty vastaamaan yksittäisiin puhelu- ja sähköpostitiedusteluihin koskien Kela suorakorvaustoimintaa. Usein kysytyt kysymykset on julkaistu vastauksineen täällä.

Luethan huolellisesti sopimuspaperit ja UKK-osion. Vastaus saattaa mahdollisesti löytyä jo niistä.

Jos olen sekä Keski-Suomen Aluetaksin välityksessä että PRO-Keskuksen välityksessä, voinko vastaanottaa Keski-Suomen Aluetaksin X-Cardia ja ajaa PRO-Keskuksen Kela-kyytejä? Toimiiko maksupääte molemmissa ajoissa?

Vastaus: Mikäli liikennöitsijä antaa suostumuksen siirtää Kela-maksutapahtumat Savon Taksidatalle laskutettavaksi ja tilitettäväksi, on se mahdollista. Toimenpide ei vaikuta laitteen muuhun käyttöön tai toimintaan.

Millaisia päivystyksiä tulee autolle, jotka ovat ennen päivystäneet 24/7? Tuleeko auton olla vapaana päivystämässä kuntakeskuksessa vai omalla kylällä, jossa on tavallisesti? Kenen kanssa nämä päivystykset sovitaan? Tuleeko esimerkiksi teiltä autoille listat?

Vastaus: Mahdolliset päivystysvuorot selviävät vasta lopullisen automäärän varmistuttua.

Kuka määrittelee päivystysvuorot ja valvoo niiden toteutumista?

Vastaus: Päivystysvuorot määritellään automäärän mukaan. Järjestelmä sekä keskus valvoo vuorojen toteutumisen.

Miten tulee toimimaan normaalien kyytien välitys? Pitääkö autossa olla kahdet laitteet vai tuleeko myös tavalliset kyytitilaukset teidän järjestelmän kautta ja miltä alustalta ne tulevat? Millä paikkakunnilla tämä tulee toimimaan ja voiko ajaa myös muualla kuin nykyisellä paikkakunnalla?

Vastaus: Mikäli alueen Palveluntuottajalla on tarjota normaalia kyydinvälitystä alueellasi Kela-välityksen lisäksi niin muita kyytejä voi ajaa. Kela-kyydit tulevat lähin vapaa auto -periaatteella.

Tarjoaako keskus kyydit aina ensisijaisesti kyseisen kunnan autoille? Voiko oman kunnan ulkopuolelta saada kyytejä?

Vastaus: Myös oman kunnan ulkopuolella voi saada kyytejä.

Onko kyydin hylkäämisestä aikaisemmin sovitun kyydin vuoksi jotain sanktioita autoilijalle?

Vastaus: Sanktioista on selvitys sopimuksessa.

Tarjoaako keskus kyytejä myös toisen maakunnan alueelta, jos on lähimpänä autona vapaana?

Vastaus: Kyllä, jos se on PRO-Keskuksen sopimusalueella.

Kuinka taksa Kela-ajosta muodostuu? Eli käytetäänkö mittaria nykyisen taksisäädösten mukaan? Ja onko hinnat koneella ohjelmoituina?

Vastaus: Kela-sopimuksen mukaan luokse ajoa ei korvata. Taksamittaria tulee käyttää Kela-sopimuksen palvelukuvauksen mukaisesti. Tariffi on tämän Kela-sopimuksen mukainen ja oikea tariffi tulee kyydin mukana taksamittariin.

Pysyykö ajoperusteet samana, kuin ovat nyt esim. asiakkaan luokse ajo taksa päällä, jos tulee siirtymäajoa?

Vastaus: Taksa päällä ajetaan vain asiakkaan ollessa kyydissä. Luokse ajoa ei korvata.

Muuttuuko ajot vain yhdensuuntaisiksi?

Vastaus: Kyllä. Kelan päättämän palvelukuvauksen mukaisesti meno-paluu-kyydit lakkaavat 1.7.2018. Kaikki matkat ovat yhdensuuntaisia.

Tuleeko laitoksien paluukyydit ensisijaisesti lähialueella oleville asiakkaan kotipaikkakunnan autoille (ns. suuntakyydit nykyään)?

Vastaus: Ei, kauimmin vapaana ollut lähin auto -periaate.

Jaetaanko kyydit sijainnin mukaan vai ruudun mukaan lähimmälle autolle? Onko kopilla päivystävä auto etusijalla kyydille verrattuna kotona vapaavuorossa olevaan nähden?

Vastaus: Tilaukselle voidaan valita auto lähin auto-periaatteella tai ruudussa kauimmin vapaana olleelle autolle. Mahdollisessa päivystysvuorossa oleva on etusijalla.

Kysyisin, tuleeko 1.7.2018 jälkeen kelan hakuketjut muuttumaan vai toimiiko yhtä lailla kuin nykyisin (yhtä surkeasti?) Meillä joilla on asemapaikka tällä hetkellä kotona 24/7 sehän loppuu. Mites 1.7 jälkeen velvoittaako Kela tiettyihin työaikoihin?

Vastaus: Hakuketjut ja ruudutus muuttuu hieman. Alueellisesti autoille tulee päivystysvuorot.

Pystyykö asiakas toivomaan oman kunnan autoa (ns. pakotuskyydit nykyään)? Ja jos pystyy, niin miten se välitetään kyseisen kunnan autoille?

Vastaus: Oman paikkakunnan autotoivomus poistuu 1.7.2018 jälkeen.

Saako maakunnan taksit jäädä odottamaan Mikkelin keskussairaalaan kyytiä samaan jonoon missä Mikkelin taksit?

Vastaus: Maakunnan autot odottavat ns. 10-ruudussa.

Voiko Kela-päivystysvuoron aikana ajaa muita kyytejä joko omasta matkapuhelimesta tai eri yhtiön tilausvälityksestä? 

Vastaus: Kyllä voi.

Millaisia päivystysvuorot ovat, miten pitkiä ja montako viikossa? Entä, jos sairastuu eikä voi hoitaa päivystysvuoroaan?

Vastaus: Mahdolliset päivystysvuorot varmistuvat vasta todellisen sopimusmäärän ollessa tiedossa. Liikennöitsijä vastaa kalustonsa saatavuudesta.

Milloin ennakkoon tilatut kyydit annetaan ulos ajoja suorittaviin autoihin? Edellisenä päivänä vai vähän ennen tilausaikaa?

Vastaus: Riittävän ajoissa, jotta pystymme varmistamaan kaluston riittävyyden.

Mitkä ovat mittarinkäytön periaatteet 1.7 alkaen. Miten auto saa korvauksen, jos siirtymää autolle tulee paljon ja asiakas on kyydissä vain muutamia kilometrejä?

Vastaus: Mittarin käytön periaatteet ovat Kelan palvelukuvauksen mukaiset. Mittari laitetaan päälle vasta asiakkaan tultua kyytiin. Luokse ajosta ei makseta korvausta.

Tuleeko hakuketjut/ruudut kaikkien sopimusautoilijoiden käyttöön/tietoon, niin ettei hakuketjujen tekijät (autoilijat) voi käyttää niitä tietoja hyväkseen verrattuna muihin autoilijoihin?

Vastaus: Hakuketjuja ja ruudutusta hallinnoi PRO-Keskus.

Laitteet

Käykö IWL 280 maksupäätteeksi (laiteyhdistelmä 6000 mittari iwl 280 ja tulostin)? Käykö 80-sarjan tulostin?

Vastaus: Kyllä käy.

Ehtivätkö mittariasentajat saada laitteita läheskään kaikkiin autoihin määräaikaan mennessä?

Vastaus: Asennuspajat ovat tietoisia aikataulusta.

Onnistuuko saman välityslaitteen kautta myös muiden kyytien välitys?

Vastaus: Kyllä, jos alueen palveluntuottajalla on tarjota alueellesi normi kyydinvälitystä.

Kelpaako täällä yleisesti käytössä oleva Vector 5000 välityslaite jatkohälyttimineen? Jos ei, niin onko Semelin laitteisiin saatavilla erillistä jatkohälytintä vai pitääkö aina autolaitteesta kuitata kyyti?

Vastaus: Muiden valmistajien välityslaitteet ja taksamittari eivät sovellu käytettävään järjestelmään. Semelin -laitteisiin on saatavilla jatkohälytin-sovellus tai POCA-etäkuittausohjelma Android puhelimiin (versio 5.0).

Toimiiko kelakyydinvälitys tulevaisuudessa Mitax 300 taksamittarilla + Semel Mc50 kyydinvälitys laite?

Vastaus: Välitys- ja maksuliikenne toimii ainoastaan Semel-laitteilla. Mitax ei ole Semelin tuote.

Miksei voida käyttää valmiita rajapintoja kyytienvälityksessä (Semel –> DDS) sekä maksuliikenteessä (Mitax+Verifone–> Taksiliiton yp.). Valmiit rajapinnat jo olemassa!!

Vastaus: Käytettävässä järjestelmässä ei ole mahdollista rakentaa rajapintoja muihin järjestelmiin.

Minkä takia Mitax 300 + Verifone maksupääte yhdistelmä ei käy kyytien ajamiseen, vaikka se on toiminut hyvin tähänkin asti?

Vastaus: Muiden järjestelmien rajapinnat poistuvat käytettävästä järjestelmästä 1.7.2018.

Onko vaadittava rikosrekisteriote hankintamenettelyä varten tarkoitettu rikosrekisteriote vai jokin muu?

Vastaus: Hankintamenettelyä varten tarkoitettu rikosrekisteriote: http://www.oikeusrekisterikeskus.fi/fi/index/tiedotteet/2017/01/oikeusrekisterikeskusluovuttaarikosrekisteriotteitahankintamenettelyavarten.html

Kuinka Katso-tunnukset saa luotua rikosrekisteriotetta varten?

Vastaus: Katso-tunnukset saa verkkopankkitunnuksilla osoitteessa: https://yritys.tunnistus.fi 

Sitooko ilmoittautuminen koulutukseen/liikennöitsijäinfoon autoilijaa, siis siinä mielessä, että jos vielä harkitsee sopimuksen tekemistä niin sitoutuuko jo tekemään sopimuksen, jos ilmoittautuu tilaisuuteen?

Vastaus: Koulutukseen ilmoittautuminen ei sido liikennöitsijää vielä mihinkään. Sopimus syntyy vasta kun PRO-Keskus on hyväksynyt Liikennöitsijän palveluntuottajaksi ja molemmat osapuolet (Liikennöitsijä ja PRO-Keskus Oy) ovat allekirjoittaneet kirjallisen sopimuksen.

Uusien sopimusten ehdoissa oli maininta auton EURO5 -luokituksesta. Näin lyhyellä varoitusajalla ei pysty vaihtamaan tarkoituksenmukaisesti kalustoa vaatimuksen mukaiseksi. Onko ko. ehdolle saatavissa siirtymäaikaa tai ns. ylimenokautta?

Vastaus: Auton luokitukselle ei ole siirtymäaikaa. Kelan päättämä palvelunkuvaus edellyttää EURO5 -luokituksen mukaista kalustoa.

Tuleeko uutta hakukierrosta seuraavan kerran vai tuleeko ollenkaan?

Vastaus: Liittyminen 1.7.2018 jälkeen on myös mahdollista. Huom. 6.6. tehdyn päätöksen mukaisesti on mahdollisesti siirtymässä suljettuun sopimusmenettelyyn.

Toimin autoilijana Keski-Suomen ja Pirkanmaan rajalla. Voinko ajaa sekä Pro-Keskuksen (Keski-Suomi) että TATin (Pirkanmaa) KELA-kyytejä?

Vastaus: Kyllä voit, mikäli sinulla on molemmille alueille soveltuvat laitteet ja sopimukset.

Vaaditaanko autoilijalta voimassa oleva ammattiajolupa, vaikka hän ei itse aja taksia? Vai koskeeko ammattiajolupavaatimus ainoastaan ajon toteuttajaa eli auton kuljettajaa

Vastaus: Luvat koskevat ajon suorittajaa, autoilijan on kuitenkin osallistuttava info- ja koulutustilaisuuteen, vaikka hänellä ei olisi ammattiajolupaa.

Onko erialueilla alennusprosentti erilainen? Jos on niin miksi? (Kysehän on syrjinnästä)

Vastaus: Kyllä. Kela on kilpailuttanut maakunnat erikseen.

Eikö kaikki autoilijat pääse ajamaan Kelan ajoja?

Vastaus: Kaikki ne, jotka täyttävät sopimuksessa esitetyt vaatimukset ja ovat tehneet sopimuksen 12.6.2018 mennessä.

Mitkä ovat Kelan ja PRO-Keskuksen kriteerit?

Vastaus: Sopimus löytyy Pro-Keskuksen nettisivuilta ja sieltä löytyy vastaus.

Ehtivätkö mittariasentajat saada laitteita läheskään kaikkiin autoihin määräaikaan mennessä?

Vastaus: Asennuspajat ovat tietoisia aikataulusta.

Onko Pohjois-Karjalassa muita kursseja kuin nyt ilmoitetut kurssit? Olen ulkomailla ilmoitettujen kurssien ajankohtana, joten en voi niihin osallistua. Tai onko jotain muuta vaihtoehtoa?

Vastaus: Kurssille voi tulla myös toisen maakunnan alueelle.

Olen taksinkuljettaja. Minulla ei ole yritystä. Harkinnassa on perustaa sellainen. Aion ajaa KELA-kyytejä 1.7.18 alkaen. Pitääkö minunkin osallistua PRO-Keskuksen järjestämään KELA-koulutukseen?

Vastaus: Kuljettajien ja Liikennöitsijöiden on osallistuttava info-koulutustilaisuuksiin.

Sitooko ilmoittautuminen koulutukseen/liikennöitsijäinfoon autoilijaa, siis siinä mielessä, että jos vielä harkitsee sopimuksen tekemistä niin sitoutuuko jo tekemään sopimuksen, jos ilmoittautuu tilaisuuteen?

Vastaus: Koulutukseen ilmoittautuminen ei sido liikennöitsijää vielä mihinkään. Sopimus syntyy vasta kun PRO-Keskus on hyväksynyt Liikennöitsijän palveluntuottajaksi ja molemmat osapuolet (Liikennöitsijä ja PRO-Keskus Oy) ovat allekirjoittaneet kirjallisen sopimuksen.